اطلاعیه ی شماره۲

جهت تبلیغات نوشتاری درون غرفه نمایشگاه جابربن حیان از بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با اهمیت تحقیق و پژوهش استفاده شود.

 بیانات پیشنهادی به شرح ذیل می باشد:

۱-عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه بایدمورد توجه قرار گیرد.

۲-بدانید که بدون تحقیق، بدون نوآوری، بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای انسان نمی تواند به هدفهای والا دست پیدا کند. اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد; نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.

۳- بدون تحقیق ، بدون تعمق و فتح سرزمین های تازه فکری ، هیچ کاری نمی شود.

۴- کشور ما بدون حرکت در جاده‏ی گسترش دانش و گسترش پژوهش امکان ندارد بتواند به نقطه‏ی مطلوب خودش دست پیدا بکند.

۵- همه‏ی انسانها توانائی دانش‏پژوهی و دانشمندی را دارند استعدادها البته مختلف است لکن هیچ کشوری نیست که در آن انسانها توانائی این را نداشته باشند که در این دامنه‏ی وسیع و عظیمِ علم بالقوه و بالاستعداد یک جایگاهی برای خودشان پیدا کنند و یک نقشی در آن ایفا کنند.

۶- خدا را سپاسگزاریم‌ که‌ دغدغه‌هایی‌ که‌ در سالهای‌ اخیر بارها مورد تأکید قرار گرفته‌ است‌ همچون‌ لزوم‌ اهمیت‌ دادن‌ به‌ علوم‌ محض‌، فراهم‌ آوردن‌ بستر مناسب‌ برای‌ رشد فکری‌ و علمی‌ و توجه‌ مستمر به‌ پژوهش‌ و تحقیق‌ به‌ مطالبات‌ عمومی‌ جوانان‌ هوشمند جامعه‌ تبدیل‌ شده‌ است‌.

۷- یکی از ضروریات پیشرفت علمی تقویت روحیه پژوهش و جویندگی در دانشجویان است و یکی از موارد مهمی که باید در بحث تحول نظام آموزشی مدنظر قرار گیرد حذف فرهنگ حفظ محوری و تقویت روحیه تحقیق و تعمیق در علم و دانش است.

۸- محقق و پژوهشگر ما نباید براى کسب رتبه‌ى علمى به دنبال این باشد که مقاله‌اى را تهیه و تولید کند که براى کشور هیچ فایده‌اى ندارد و هیچ خلأیى از خلأهاى پژوهشى کشور را پر نمیکند.

مشکلات موجود کشور با تکیه بر علم و پژوهش قابل حل است

 ۱۰ هدف‌دار کردن تحقیق علمی باتوجه به نیازهای کشور و نیازهای صنعت و بقیه بخش‌های کشور حیاتی است.

۱۱-  علم گرایی و علم محوری باید در همه بخش‌ها گفتمان مسلط جامعه بشود.

۱۲- نسل امروز ایرانی توانایی و امکانات برنامه‌ریزی جهت پیشرفت در علم و تحقیق و اجرای آن را دارد.

۱۳-پیشرفت علمی بدون تحقیق امکان ندارد.

۱۴- علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است.

۱۵- تولید علم و تحقیقات، حیات آینده کشور است.

۱۶- تحقیق علمی فقط به معنای فراگیری و تقلید نیست، تحقیق ضد تقلید است.

۱۷- برای خدمت رسانی بهتر به مردم، کارهای دقیق پژوهشی لازم است.

۱۸- عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد.

۱۹- مسئله‌ى برنامه‌ریزى و سرمایه‌گذارى بر روى پژوهش، بر روى کارهاى اساسى و بنیانى، چه در علوم انسانى، چه در علوم تجربى، که تعدادى از دوستان روى آنها تکیه کردند، جزو دغدغه‌هاى ماست و باید حتماً انجام بگیرد.

۲۰- تحقیق منبع تغذیه‏ آموزش است ما اگر تحقیق را جدی نگیریم باز سالهای متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشه‏ی دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم این نمیشود این وابستگی است این همان ترجمه‏گرائی و عدم استقلال شخصیت علمی برای یک کشور و برای یک مجموعه‏ی دانشگاهی است دانشگاه یک کشور محیط علمی یک کشور ضمن اینکه ارتباطات علمی خودش را با دنیا حفظ میکند از تبادل علمی از گرفتن علمی هیچ ابائی ندارد.

۲۱- باید تحقیقات ما کاربردی باشد، یعنی تحقیق خشک خارج از زمینه عمل ، راه دور و دراز پیمودن درزمان و فرصت کم است.

 ۲۲- پژوهش اولا مورد اهتمام قرار بگیرد، ثانیا سمت و سوی پرداختن به نیازهای کشور را پیدا کند. یعنی حقیقتا پژوهش‌هایی بکنیم که مورد نیاز ماست ما نباید ملاک پیشرفت علمی‏مان را درج مقالات در مجلات «آی.اس.آی» قرار بدهیم. ما نمی‌دانیم آنچه که پیشنهاد می‌‌شود، تشویق می‌‌شود، آن مقاله‏نویس برایش احترام می‌‌شود، دقیقا همان چیزی باشد که کشور ما به آن احتیاج دارد. ما خودمان باید مشخص کنیم که درباره چه چیزی مقاله می‌‌نویسیم، درباره چه تحقیق می‌‌کنیم. البته انعکاس در مجامع جهانی لازم و ضروری است؛ و انعکاس هم پیدا خواهد کرد. مقصود این است که ما پژوهش را تابع نیاز خودمان قرار بدهیم.

۲۳-ما هر مقدار که در زمینه آموزش عالی و تحقیق و گرم‏کردن فضای علم و پژوهش در کشور پیش برویم کم است و هنوز راه طولانی‏ای در پیش داریم

۲۴- علم را باید جدی گرفت باید پیش رفت ما حرکتمان شروع شده لکن هنوز در اول کاریم هم باید به مراکز علمی و تحقیقی کمک بشود هم به پروژه‏های علمی پروژه‏های تحقیقی و فناوری باید کمک بشود هم بایستی این میل به علم و تحقیق و پژوهش همه‏جا گسترش پیدا کند باید مخصوص استاد و محقق هم نماند در محیط دانشجوئی و فضای دانشجوئی گسترش پیدا کند یعنی دانشجو میل به علم‏آموزی و تولید علم پیدا کند که این کاری است که احتیاج دارد به تدبیر و با توصیه و خواهش و تمنا و سفارش و دستور و اینها نخواهد شد مسئولان بخشهای آموزشی کشور ما چه وزارت آموزش و پرورش چه وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان چه بخشهائی که مربوط به مسائل برنامه‏ریزیِ فرهنگی‏اند در این زمینه مسئولیت دارند آنها کاری بکنند که محیط دانشگاهی محیط علم‏طلبی باشد.

۲۵- انجام چنین کار بزرگی، یعنی تولید علم و نظریه‌پردازی علمی متناسب با نیازها و فرهنگ ایرانی و اسلامی، باید توسط پژوهشگران ایرانی انجام شود و طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت فلان پژوهشگر خارجی بیاید و این کار را برای ما انجام دهد.

۲۶- امروز خوشبختانه ما دانشمندان جوانِ مؤمن و تحصیل‏کرده‏های با ایمان داریم که می‏توانند یک حرکت علمی فراگیر و به معنای واقعی کلمه، در عرصه‌ی علوم انسانی به وجود آورند؛ از این‌ها باید استفاده بشود.

۲۷ -سرمایه‌گذاری برای انجام پژوهش‌های بنیادین، ساماندهی پژوهش‌ها، جذب و تربیت پژوهش‌گران ویژه و از جمله اموری است که اجتناب‌ناپذیر است.

۲۸-بی‏اعتنایی و غفلت از علم و ناامیدی از پیشرفت علمی از نتایج حضور و تأثیرگذاری قدرتهای غربی در تاریخ معاصر ایران بوده است اما امروز باید در همه رشته‏های علمی عزت و اعتماد به نفس احساس توانایی تولید علم و باور به فتوحات علمی را در ملت خوش استعداد ایران ایجاد کنیم که دانشگاهها یکی از مهمترین ارکان تحقق این اهداف بشمار می‏روند

۲۹ -در دوران پیش از انقلاب دانشگاههای کشور فاقد روحیه ابتکار نوآوری و خودباوری بودند و روند کلی نظام دانشگاهی در آن هنگام به هیچ وجه تربیت‏کننده محقق فراهم آورنده پژوهشهای عمیق و از بین برنده بن بستهای علمی نبود و چنین هدفی را نیز ترویج نمی‏کرد اما دانشگاههای کشور طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون پیشرفتهای بسیار خوبی داشته‏اند و امروز جهاد دانشگاهی از پژوهشکده‏های متعدد برخوردار است و تحقیقات عمیق علمی در بسیاری از مسایل کشوری در حال انجام است

۳۰ -یکی از ضروریات پیشرفت علمی تقویت روحیه پژوهش و جویندگی در دانشجویان است و یکی از موارد مهمی که باید در بحث تحول نظام آموزشی مدنظر قرار گیرد حذف فرهنگ حفظ محوری و تقویت روحیه تحقیق و تعمیق در علم و دانش است.

نویسنده نوشته: jaber